2.9.2014

Mitä on normaalipaino?

Ulkonäöstä ja painosta puhuttaessa tulee usein vastaan ilmaisu "normaalipaino", joka on mietityttänyt minua pitkään. Käytän sitä toki itsekin, mutta hieman abstraktissa merkityksessä. Totuus kun on kuitenkin, että

Minä en tiedä mikä normaalipainoni on.

Kuuntelen usein hiljaa ja hämmentyneenä kun ihmiset esimerkiksi valittavat siitä miten lihoivat lomalla ainakin kaksi kiloa. Ensinnäkin, miten joku voi tietää että on lihonut kaksi kiloa? Käymällä joka päivä vaa'alla? Minä käyn vaa'alla ehkä kerran kuussa - jos sitäkään - ja meidän vaakamme on hyvin epäluotettava. Toiseksi, pari kiloa taitaa olla se määrä mitä kehoni kerää nestettä ennen kuukautisia.

Uskoisin myös, että normaalipaino muuttuu hieman iän myötä koko aikuisiän. Kahdenkympin alkupuolella ollut normaalipaino ei välttämättä ole sama kuin yli 35-vuotiaana, jo yhden lapsen synnyttäneenä.

Näitä asioita miettiessä tajuaa, kuinka paljon paino- ja ulkonäkökeskustelu pyörii mittojen ja numeroiden ympärillä. Toki ne ovat konkreettisia asioita, joiden kautta on helppo yrittää hahmottaa kokonaisuutta mutta toisaalta kaikki on niin kovin suhteellista.

Kyllä minä vielä tässä löydän sen "normaalipainoni" ja onnistun pysymään siinä. Mutta koska painoni on aina ollut heitteleväistä sorttia, "normaalipaino" on minulla vielä vähän hakusessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti